onsdag 19. oktober 2011

Grindvev

Jeg har laget meg min egen grindvev. Den første jeg lagde ble ødelagt, den knakk i to..jeg som hadde jobbet så hardt for å skjære ut den fine fuglen. Jaja, jeg får lage noe annet av den senere. Dette ble forsøk nr. 2. en løkliknende vev med en ravn på toppen og masse runeskrift på baksiden. Jeg lagde en skyttel i stil med både fugler og runer.


Grindvev og skyttel

Runene på baksiden

Skyttelen
I gamle dager var det ikke uvanlig at friere lagde grindvever til jenta de hadde pekt seg. De lagde stode flotte grindvever med komliserte utskjæringer som de sende en kamerat for å overlevere. Men etter å ha prøvd å veve med grindvev selv...skjønner jeg ikke hvordan de klarte å veve med disse flotte vevene. De var så store på toppen at de må ha tippet hele tiden... Her er et bilde av noen typiske tradisjonelle grindvever og skytler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar